Tretton dagars digital teaterfestival

0
52

Thalia Theater Hamburg och Dramaten arrangerar en tretton dagar lång digital teaterfestival med föreställningar från tolv europeiska teatrar. Nu presenteras hela programmet som också innehåller en film där europeiska teaterregissörer ger sin syn på framtidens teater.

Bland föreställningarna som visas finns Michael Thalheimers uppsättning av Den kaukasiska kritcirkeln av Bertolt Brecht från Berliner Ensemble. Thalheimer är även aktuell på Dramaten med Elektra som hade premiär under hösten och med Peer Gynt från 2018. Dramatens bidrag blir Dostojevskis Idioten i regi av Mattias Andersson från 2016.

– I en värld med närmast helt stängda gränser och med en konstform som blöder av att inte få möta sin publik känns det oerhört viktigt att ändå upprätthålla samarbeten med kollegor på den internationella arenan, säger Mattias Andersson, teaterchef och konstnärlig ledare för Dramaten.

Lessingtage 2021 Digital: Stories from Europe är ett samarbete mellan Dramaten, Thalia Theater i Hamburg och det europeiska teaternätverket mitos21. Den är inte bara en fortsättning på Stories from Europe, Dramatens internationella teaterprojekt från i våras, utan också Thalia Theaters tolfte årliga kulturfestival Lessingtage, uppkallad efter den europeiska upplysningstänkaren Gotthold Ephraim Lessing.

Pandemins påverkan på teatern varierar i olika länder. Festivalen är därför också en solidaritetshandling bland medlemmarna i teaternätverket, för att visa upp varandras arbete och uppmärksamma de olika förhållanden under vilka alla fortfarande skapar teater för sin publik.

Alla inspelningar är på originalspråk men med engelska undertexter. Varje dag klockan 19.00 släpps en föreställning på Thalia Theaters och Dramatens webbsidor. Föreställningen visas gratis till klockan 12.00 dagen därpå. Öppningsföreställningen direktsänds mot betalning.

Följande föreställningar ingår i teaterfestivalen:
20 jan – Paradise flood/hunger/play av Thomas Köck, direktsänds från Thalia Theater, Hamburg. Regi: Christopher Rüping.
21 jan – Voices of Europe/The Film.
22 jan – The Idiot (2015) av Fyodor Dostoevsky/Mattias Andersson. Dramaten, Stockholm. Regi Mattias Andersson.
23 jan – Antigone in Molenbeek av Stefan Hertmans och Tireisias av Kate Tempest (2020). Toneelhuis, Antwerpen. Regi: Guy Cassiers.
24 jan – The Caucasian Chalk Circle (2017) av Bertolt Brecht. Berliner Ensemble, Berlin. Regi: Michael Thalheimer.
25 jan – Right You Are (if you think so) (2018) av Luigi Pirandello. Teatro Stabile di Torino, Turin. Regi: Filippo Dini.
26 jan – Mary Stuart (2020) av Friedrich Schiller. Deutsches Theater, Berlin. Regi: Anne Lenk.
27 jan – The Idiot (2015) av Fyodor Dostoevsky. The State Theatre of Nations, Moskva. Regi: Maxim Didenko.
28 jan – Una (One Woman) (2020) av Raquel Cors och Dani Lacasa. Teatre Lliure, Barcelona. Regi: Raquel Cors.
29 jan – Enemy of the People (2020) av Lothar Kittstein, baserad på Henrik Ibsen. Schauspielhaus, Düsseldorf. Regi: Volker Lösch.
30 jan – The Sky is not a Backdrop (2016) av Daria Deflorian och Antonio Tagliarini. Théâtre de l’Odéon, Paris. Regi: Francesco Alberici och Monica Demuru.
31 jan – Nora – Christmas at the Helmers (2016) av Henrik Ibsen. Katona József Theatre, Budapest. Regi: Kriszta Székely.
1 feb – The Human Voice (2009) av Jean Cocteau. ITA, Amsterdam. Regi: Ivo van Hove.