The more tongues you silence, the more they talk

0
43

Ljudet möter besökaren redan i trapphuset som leder upp till Röda Sten Konsthalls utställningsrum. Operasång blandas med ett metalliskt och rytmiskt ljud. Lala Raščićs filmade performance Gorgo är projicerad som en fond i det mörklagda stora rummet. Skuggspel och reflektioner rör sig över väggarna. För första gången presenteras konstnären Lala Raščićs konstnärskap i en omfattande separatutställning i Sverige.

På inbjudan av Röda Sten Konsthall har Lala Raščić inför utställningen gjort ett nytt verk i samarbete med musikensemblen Göteborg Baroque. Samarbetet har tagit utgångspunkt i Claudio Monteverdis opera Poppeas kröning från 1642, den första historiska operan, en berättelse om kärlek och maktspel mellan den romerska kejsaren Nero och Sabina Poppaea. Utställningstiteln, som på svenska lyder Ju fler tungor som tystas, desto mer talar de, är ett citat av filosofen Seneca som även han figurerar i operan. Ett citat och som trots sina snart 400 år talar till oss på ett synnerligen aktuellt vis.

Lala Raščićs arbetsmetod hämtar näring i det forntida och samtida på en och samma gång. Med ett feministiskt perspektiv hämtar hon inspiration från hantverkstraditioner, antika myter och folkloristiska seder som hon sedan omtolkar och återuppför i en alldeles egen och särpräglad visuell upplevelse. Raščić har sedan lång tid ett tätt samarbete med Bosniens enda kvinnliga kopparsmed, Nermina Alić, och tillsammans med henne har hon även skapat det nya verket Poppaea´s PansI detta verk möts en uråldrig kvinnlig slavisk tradition ”tepsijanje” och den västerländska kulturens högsta form – operan.

Lala Raščić menar att hon genom sin konstnärliga praktik undersöker kvinnors begränsade rättigheter i det offentliga rummet och hur västerländsk kultur format, tystat och exkluderat kvinnor från maktens centrum.

I utställningen återfinns verk från perioden 2015–2021 med varierande uttryck och material, allt från rörliga skulpturer och skuggspel till performativa videobaserade verk. Raščićs utställning inleder utställningsåret 2021 på Röda Sten Konsthall – detta år då Göteborg fyller 400 år och svenska kvinnor haft rösträtt i 100 år.

Om du vill se utställningen, träffa konstnären (digitalt) eller utställningens curator Amila Pusić (på plats eller digitalt) kontakta kommunikatör Sofia Alfredsson.

Utställningen är öppen för allmänheten från 6 februari. På grund av pandemin kommer Röda Sten Konsthall endast ha möjlighet att ta emot åtta besökare åt gången. Besök kan bokas inom kort via www.rodastenkonsthall.se

Digital vernissage: 6 feb kl. 12
Utställningsperiod: 6 feb–5 april
Öppettider: tisdag–söndag kl.12–17, onsdag kl.12–20

Biografi

Lala Raščić, (f. 1977 i Bosnien-Hercegovina) bor och arbetar i Sarajevo i Bosnien; Zagreb i Krotien och New Orleans i USA. Hon har studerat vid Academy of Fine Arts, Zagreb och Rijksakademie van Beeldende Kunsten i Amsterdam. Separatutställningar i urval: Acadiana Center for the Arts, Lafayette; Good Children Gallery, New Orleans; Culture Center Tobačna och ŠKUC Gallery i Ljubljana; GfZK i Leipzig; och Sigmund Freud-museet i Wien. Grupputställningar inkluderar utställningar på Museum of Contemporary Art, Zagreb; MGML, Ljubljana; 7a*11d performance festival, Toronto; Galerie du Jour, Agnes B, Paris; Cert, New Orleans; 54 oktober salong, Belgrad; Steierischer Herbst, Graz; Stad för kvinnor, Ljubljana; Plattform Garanti, Istanbul; Renaissance Society, Chicago och i Graz. Raščić har deltagit i artist-in-residence-program på Museums Quartier, Q21, Wien; Plattform Garanti, Istanbul; och Cite des Arts, Paris. Hon är mottagare av flera utmärkelser, inklusive att vara listad för Henkel Art Award. Hon är medlem i HDLU, Zagreb och HZSU, och Sarajevo-organisationen CRVENA.